Spring over hovedmenu

Fra indsat til ansat

Når man har siddet i fængsel i otte år, virker vejen tilbage til en normal hverdag med arbejde forholdsvis lang. Ikke desto mindre lykkedes det Steen - med hjælp fra Carl Christensen, direktøren for CC Ejendomme - at få et småjob kombineret med praktik.

Carl Christensen, direktør i CC Ejendomme
Carl Christensen er direktør i CC Ejendomme og har gode erfaringer med at ansætte en medarbejder i småjob.

Carl og Steen kender hinanden tilbage fra dengang, de gik i skole sammen. I dag arbejder Carl og Steen sammen i CC Ejendomme; Carl er direktør, og Steen er en af hans medarbejdere. Da Carl ansatte Steen i sin tid, havde Steen siddet i fængsel i otte år, og han var netop blevet prøveløsladt og var kommet med i beskæftigelsesindsatsen Særligt tilrettelagt virksomhedsforløb, der kører efter Flere skal med-principperne om ordinære løntimer som udgangspunkt og fokus på borgerens ressourcer, interesser og ønsker.

″Steen ringede mig op og fortalte sin historie, og at han ledte efter et sted, hvor han kunne komme i gang igen. Det ville jeg gerne hjælpe med, men jeg ville også gerne lige se Steen an, før vi indgik en aftale,‟ fortæller Carl. Han inviterede Steen og en virksomhedskonsulent fra Greve Kommune til et indledende møde. Efter et par samtaler besluttede Carl sig for at ansætte Steen i en praktik.

Carl forklarer, at han godt vidste, at der skulle tages nogle særlige hensyn til Steen – dels på grund af nogle helbredsproblemer, men også fordi Steen havde siddet i fængsel i så lang tid. Desuden havde Steen ingen erfaringer med mange af de opgaver, han skulle lave i CC Ejendomme, og derfor blev de enige om, at Steen skulle starte i en praktik.

I starten af praktikopholdet var Steens mødestabilitet meget svingende, og han lavede en del fejl i sine arbejdsopgaver. Men efterhånden som tiden gik, havde han færre fraværsdage og lavede færre fejl. Han forbedrede sig faktisk så meget, at Carl efter et halvt år besluttede sig for at ansætte ham i et småjob på fem ordinære løntimer.

”Jeg har selvfølgelig et socialt instinkt, men det var ikke derfor, jeg ansatte ham. Jeg ansatte ham, fordi jeg synes, at han faktisk er de timer værd, som jeg betaler for,‟ forklarer Carl.

Steen har ikke ønsket at stå frem med efternavn.

Gode råd til virksomheder, der overvejer at få en medarbejder i småjob

Carl har været rigtig glad for Steen, og han vil gerne anbefale andre virksomheder at hyre medarbejdere i småjob, hvis de får muligheden. Hvis man skal lykkes med at ansætte borgere, der har været væk fra arbejdsmarkedet i længere tid, så kræver det ifølge Carl tre ting:

1. Forventningsafstemning

At få en medarbejder fra kommunen, kan virke skræmmende for nogle, fordi de tror, det giver dem meget papirarbejde. Husk at spørge ind til, hvor meget arbejde det kræver og forventningsafstem, hvem der skal gøre hvad for at få det praktiske om jobbet og eventuelt praktik på plads.

2. Klar kommunikation og tålmodighed

Når man har en medarbejder, der har stået uden for arbejdsmarkedet i mange år og har fysiske og psykiske udfordringer, må man respektere, at der kan være skånebehov. Byg langsomt og tålmodigt arbejdsopgaver på, så medarbejderen ikke går ned med stress eller mister motivationen. Definér opgaver og forventninger klart, så alle kan forstå det.

3. Vær ærlig over for de andre medarbejdere

Fortæl hvem det er, der begynder i virksomheden? Hvad kan og skal den nye kollega? Og hvad kan de andre hjælpe med, så det bliver en god oplevelse for alle?

Sidst opdateret: 10-05-2019