Spring over hovedmenu

Indsatsmodellen

Vi modtager løbende spørgsmål til Flere skal med 3-indsatsen. Derfor har vi lavet en FAQ, hvor du kan få svar på de centrale spørgsmål. Vi opdaterer løbende siden, når der kommer nyt. På denne side finder du spørgsmål og svar om indsatsmodellen.

  • Den personlige jobformidler er et fast kerneelement i projektet og er baseret på viden om, at det er kombinationen af virksomhedsrettet indsats og tillidsfulde personlige relationer, som skaber progression mod arbejdsmarkedet for projektets målgruppe.

    Kommunen skal derfor sikre, at de borgere, der tilhører gruppe 1 (dvs. indsatsgruppen) tilknyttes en gennemgående personlig jobformidler, der er i stand til at bygge bro til arbejdsmarkedet. Det forudsætter at:

    • Jobformidleren opbygger en tæt og tillidsbaseret relation til borgeren i et håndholdt og sammenhængende forløb fra start til slut.
    • Jobformidleren har viden om det lokale arbejdsmarked og adgang til et veludbygget virksomhedsnetværk for at kunne hjælpe borgeren med at finde det rette match på arbejdsmarkedet.

    Det er op til den enkelte kommune at beslutte, hvem der skal varetage opgaven som personlig jobformidler, og kommunen har frihed til at beslutte, hvilke roller jobformidleren skal udfylde. Det vil sige, om jobformidleren fx både skal være virksomhedskonsulent, mentor og myndighedssagsbehandler over for borgeren, eller hvorvidt jobformidleren alene skal være virksomhedskonsulent og mentor, men indgå i et tæt samarbejde med en myndighedssagsbehandler.

  • I Flere skal med 3 forpligter kommunen sig til at inkludere hele målgruppen i initiativet og sikre, at de får Flere skal med 3-indsatsen. Det vil sige, at alle borgere i indsatsgruppen jf. indsatsmodellen bl.a. skal tildeles en personlig jobformidler, der kan støtte dem i at opnå lønnede timer/praktik.

    Såfremt kommunen vurderer, at borgeren har behov for det, så kan borgeren evt. deltage i en parallelindsats som led i Flere skal med 3-indsatsen.

  • Ja, jobformidleren skal som udgangspunkt have ugentlig kontakt med borgeren frem til, at borger kommer ud på en virksomhed i form af en virksomhedspraktik/løntilskud eller lønnede timer.

    Kontakten kan bestå af både telefonopkald, sms’er, walk-talk m.m.

    Kontakten skal sikre, at der er en kontinuerlig dialog med borgeren og skal samtidig understøtte den tillidsfulde relation mellem borger og jobformidler.

Sidst opdateret: 22-05-2023